A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide)–Sixth Edition
راهنمای دانش مدیریت پروژه pmbok
زبان: انگلیسی
نویسنده: PMI
ناشر: PMI
سال انتشار: ۲۰۱۷
ویرایش: ششم
تعداد صفحات کتاب: ۷۹۳
در نسخه جدید استاندارد pmbok که در سپتامبر 2017 توسط موسسه کنترل پروژه PMI منتشر شد. تغییرات زیر را نسبت به نسخه قبلی آن یعنی pmbok 5th edition ایجاد شده است که با خرید این کتاب می توانید از این تغییرات به طور دقیق تر آگاه شوید.
تغییرات PMBOK 6th نسبت به نسخه PMBOK 5th:
1. حوزه دانش مدیریت منابع
- در نسخههای قبلی حوزه دانشی به اسم مدیریت منابع انسانی وجود داشت که خیلی دامنه محدودی داشت. همه کارهای مربوط به منابع در حوزه مدیریت زمان انجام شده بود و در این بخش فقط با جنبههایی از مدیریت منابع انسانی (نه همه منابع) سر و کار داشت مثل بهبود کار تیمی و آموزش . در نسخه جدید این حوزه تبدیل شده به «حوزه دانش مدیریت منابع» و همه منابع را در نظر میگیرد. خیلی از کارهایی که قبلا در مورد منابع در حوزه زمان انجام شده بود به این بخش منتقل شده است.
2. رفتن فرآیند تخمین منابع فعالیت ها از حوزه مدیریت زمانبندی به حوزه مدیریت منابع
3. تغییر اسم حوزه دانش مدیریت زمان به مدیریت زمانبندی
4. تغییر تعداد فرآیندها (حذف یک فرآیند و اضافه شدن سه فرآیند)
- فرآیند خاتمه تدارکات با فرآیند خاتمه پروژه یا فاز ترکیب شده است .
- فرآیندی به اسم مدیریت دانش پروژه در گروه فرآیندی اجرا، حوزه یکپارچگی اضافه شده است.
- فرآیندی به اسم اعمال برنامههای واکنش به ریسک به گروه فرآیندی اجرا، حوزه ریسک اضافه شده است.
- فرآیندی به اسم کنترل منابع به گروه فرآیندی نظارت و کنترل، حوزه منابع اضافه شده است.
- بنابراین تعداد کل فرآیندهای نسخه PMBOK 6th به 49 فرآیند رسیده است.
5. تغییر اسامی فرآیندها
- تغییر اسم برنامه مدیریت ذینفعان در گروه فرآیندی برنامه ریزی، حوزه مدیریت ذینفعان به برنامه مشارکت ذینفعان
- تغییر اسم تضمین کیفیت در گروه فرآیندی اجرا، حوزه مدیریت کیفیت به مدیریت کیفیت
- تغییر اسم کنترل ارتباطات در گروه فرآیندی کنترل، حوزه مدیریت ارتباطات به نظارت ارتباطات
- تغییر اسم کنترل ریسک در گروه فرآیندی کنترل، حوزه مدیریت ریسک به نظارت ریسک ها
- تغییر اسم کنترل مشارکت ذینفعان در گروه فرآیندی کنترل، حوزه مدیریت ذینفعان به نظارت مشارکت ذینفعان
کتاب راهنمای عملی چابکی Agile Practice Guide
زبان: انگلیسی
نویسنده: PMI
ناشر: PMI
سال انتشار: ۲۰۱۷
ویرایش: اول
تعداد صفحات کتاب: ۱۸۳
مدیریت پروژه چابک چیست؟
واژهی چابک توصیفگر سرعت و قدرت پاسخگویی هنگام مواجهه با رویدادهای داخلی و خارجی سازمان است. سازمانهای چابک برای درک و پیشبینی تغییرات محیط کسبوکار طراحیشده و در این راستا به ساختاربندی خود میپردازند.
از عوامل اساسی که باعث ایجاد و ارتقای چابکی سازمان است میتوان آگاهی، انعطافپذیری و بهرهوری را نام برد. تولید چابک راهی برای تغییر روش تولید، طراحی و ایجاد مدیریت و بازاریابی سازمانهای بزرگ و کوچک است.
خاصه در مدیریت پروژههای سنتی فرض بر این است که تغییرات قابل پیشبینی هستند و ابزارها و فعالیتها قابلدرک میباشند، بنابراین دارای انعطافپذیری ریسک کمی هستند. امروزه به دلیل تأثیر عوامل داخلی و خارجی بر روی محیط توسعهی پروژه، مدیران از تفکر چابک با رویکرد سازگاری و انعطافپذیری در پروژههای خود بهره میگیرند. یکی از مشکلات پروژههای چابک مشخص کردن مدیر پروژه میباشد. همچنین نقش مدیر پروژه در تفکر چابک و چگونگی کنترل ریسک در پروژههای چابک نیز از دیگر چالشهای مطرح در این تحقیق است. در این مقاله با تجزیهوتحلیل متدولوژیهای مدیریت پروژه، نقاط ضعف و قوت هر یک را ارزیابی کرده و نقش مدیر پروژه و کنترل ریسک در تفکر چابک را شرح دادهایم. درنهایت اسکرام را بهعنوان یک چارچوب مناسب برای مدیریت پروژه پیشنهاد میکنیم.
متدولوژی Agile در سالهایی بوجود آمد که شرکت های نرم افزاری در تولید محصول خود با شکست مواجه می شدند. علت این شکست برآورده نشدن نیازهای مشتریان بود. به عنوان مثال روی یک پروژه نرم افزاری زمان و انرژی گذاشته میشد ولی در هنگام تحویل آن، نیازهای مشتری را مرتفع نمی کرد.
چرا باید Aglie شد؟
یکی از مهمترین دستاوردهای چابک سازی سازمان را می توان رضایت مشتریان دانست زیرا که در محیط های چابک رضایت مشتری اصلی ترین معیار اندازه گیری موفقیت سازمان خواهد بود. رضایت مشتری از طریق تعاملات زیاد و تقریبا هر روزه وی با تیم توسعه بدست خواهد آمد . در محیط های چابک ارزش بسیار زیادی برای مشتری قائل می شود به طوری که در بیانیه توسعه نرم افزار چابک چنین می خوانیم : “بالاترین اولویت ما رضایت مشتری از طریق تحویل به موقع و مداوم نرم افزار ارزشمند می باشد” .
در محیط های چابک روش ها و تمعیدات مختلفی برای جلب رضایت مشتری پیش بینی شده است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- قبول و پذیرایی از نیازهای در حال تغییر مشتری
- تحویل نرم افزار کارکننده غالبا هر چند هفته یک بار
- تعاملات دائمی بین مشتری و تیم توسعه
یکی دیگر از اصول چابک شدن ارائه محصولات با کیفیت حداکثری می باشد به طوری که این کیفیت به طور کامل قایل اندازه گیری می باشد. همانطور که در مود قبلی عرض شد بالاترین اولویت ما رضایت مشتری خواهد بود ; جلب رضایت مشتری باعث به وجود آمدن محصولات مورد نظر و کارگشای کسب و کار مشتری خواهد شد . ارائه نرم افزار مورد نظر مشتری یکی از عامل های با کیفیت بودن محصول خواهد شد اما در طی تعاملات تیم توسعه با مشتری نوع آوری هایی به وجود خواهد آمد که محصول صد چندان با کیفیت تر و مشتری پسند تر خواهد کرد .
در محیط های چابک روش های مختلفی برای بهبود کیفیت محصول ارائه شده است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ارتباط چهره-به-چهره و دائم اعضای تیم توسعه با مشتری برای خلق نوع آوری
- توجه مداوم به برتری فنی و طراحی خوب
- حفظ اصل سادگی در تمام مراحل توسعه محصول
- بازبینی های مداوم بر عملکرد تیم توسعه در هر مرحله از توسعه
در محیط های چابک یکی از معیارهای پیشرفت تیم افزایش بهروری نیروی انسانی می باشد . این افزایش بهروری از 50% تا 90% خواهد بود. نیروی انسانی پر هزینه ترین و اصلی ترین رکن هر سازمان توسعه نرم افزار می باشد به همین دلیل پایین بودن بهروری این منبع می تواند بسیار به ضرر سازمان مطبوع تمام شود .
در سازمان های چابک برای به حداکثر رساندن بهره وری نیروی انسانی از روش های انگیزه ده به نیروی کار مانند روش های زیر استفاده می شود :
- خود سازمانده سازی نیروی انسانی
- اعتماد سازی بین افراد
- اعتماد به نفس دادن به افراد
برای نتیجه گیری بحث چرا باید چابک شد می توان گفت که : هر سازمان استراتژی های برای موفقیت خود تعریف کرده است که با چابک شدن خواهد توانست با هزینه حداقلی به هر یک از این استراتژی ها جامع عمل بپوشاند . در این مورد به شکل زیر دقت فرمایید :